Googles advarsel: Derfor bør du skifte til mobilvenligt design
”Det er jo bare en søgemaskine, og min hjemmeside virker jo fint i dag.” Det tænker du måske i kølvandet på Googles advarsel om, at de begynder at favorisere mobilvenlige websites d. 21. april. Og skal du virkelig overveje et nyt webdesign – bare fordi en bestemt søgemaskine anbefaler det? Læs her, hvordan du bør reagere.
“Omtrent halvdelen af danskerne søger og surfer på mobile enheder.”
Lad os ridse situationen op: Over 90 % af danskerne bruger Google, når de søger efter noget. Omtrent halvdelen søger og surfer på mobile enheder – altså smartphones eller tablets. Det er ekstremt mange, og det stiller krav til, at din website er mobilvenligt. Sådan har det været længe.
Brugervenlighed = indtjening
Google er afhængige af, at brugerne får vist de bedste resultater – ellers ville vi jo ikke bruge søgemaskinen og dermed bidrage til deres annonceomsætning. Google skruer nu markant op for det filter, der favoriserer mobilvenlige løsninger. Den gode nyhed er, at du kan drage fordel af det, hvis du og konkurrenterne ikke allerede har et mobilsite eller responsivt design.
“Gør du ikke noget ved dit forældede design, risikerer du at ryge ned eller helt ud af resultaterne på Google – og det kan være fatalt for din trafik og dermed din forretning.”
Hvad sker der, hvis du ikke skifter?
Vi er nemlig ikke uenige med Googles anbefaling af, at tilfredsstille brugerne på smartphones, tablets osv. Det giver ganske enkelt den bedste oplevelse. Gør du ikke noget ved dit forældede design, risikerer du at ryge ned eller helt ud af resultaterne på Google – og det kan være fatalt for din trafik og dermed din forretning.
Hvorfor risikerer jeg at blive nedprioriteret?
Dit website bliver nedprioriteret, da det er for svært at bruge din forældede teknik på de mobile enheder med mindre skærme. Dine brugere er nødt til at zoome ind og ud, der er måske for meget indhold, knapperne er svære at ramme osv. Det er alle vigtige parametre, som Googles algoritme – men også dine brugere – måler dig på.
Test, om det er mobilvenligt
Du kan teste, om dit website er mobilvenligt her. Er det ikke tilfældet, bør du overveje et dedikeret mobilsite eller et samlet, mobilvenligt design, der automatisk tilpasser sig skærmstørrelsen. Vi anbefaler oftest det sidste, som hedder responsive web design (fordansket til responsivt design).
Følg med eller slå dine konkurrenter
Gør du det ikke, sakker du altså ganske enkelt bagud i forhold til dine konkurrenter. På den anden side kan du rykke foran de andre, hvis de ikke allerede har mobilvenlige løsninger. Er du i tvivl om valget af teknologi, ønsker du en pris på responsivt design eller andet, kontakter du os selvfølgelig bare.
Tip: Test om dit website ifølge Google er mobilvenligt her