Blog

På vores blog finder du gratis guides, tips og råd til at vækste din forretning online.

Se alle Online Marketing 19 Online strategi 16 Weboptimering 18 Websites 8

Sådan finder du Danmarks bedste webbureau: Lær, hvilke krav du bør stille til din potentielle samarbejdspartner

Alene i København er der så mange webbureauer, at jeg opgav at finde det aktuelle tal i forbindelse med at skrive dette indlæg. Fra et forbrugersynspunkt er det på mange måder godt, at udvalget er så bredt, men det gør det omvendt også sværere at finde frem til hvilket webbureau, der er det bedste for netop dig.

Når du skal have lavet en komplet onlineløsning, svarer det lidt til at skulle bygge et hus fra bunden – du har brug for en gennemtænkt plantegning, og så skal du ikke mindst bruge en masse forskellige hænder, der på mange måder har de samme handsker på.

Og dog.

For markedets bedste murer er med stor sandsynlighed en mangelfuld maler.

Derfor må du tage stilling til, om du skal have et helt ’hus’, m.a.o. en komplet løsning, eller om du måske snarere er ude i en udvidelse af det fundament, hvad du har i forvejen – hvis du ellers har et.

Mindst lige så vigtigt:

Er du arkitekten, der ved præcis, hvad der skal til, eller har du brug rådgivning, sparring og strategisk planlægning undervejs i processen?

Præcisér og vær så specifik som mulig ift., hvad du forventer af dit webbureau

Der er i dag mange webbureauer, der kan lave lavbudget løsninger til næsten ingen penge og på den halve tid – men det er ikke kun prisen og tiden, der mindskes.

Kvaliteten bliver oftest derefter.

Derfor er det første krav, du skal stille, et krav til dig selv om at være så specifik som mulig i henhold til, hvad du ønsker. For du skal aldrig ’bare’ have en hjemmeside.

Hvad er dit egentlige, overordnede mål for din webløsning?

TIP: Hvis du skal have lavet online markedsføring, kan det være en god idé at sætte sig ind i de forskellige typer marketing.

Hvis du vil være en krævende kunde, så vælg et webbureau, der har mange forskellige kompetencer

Nogle kunder tager det som en selvfølge, at en hjemmeside er søgemaskineoptimeret og mobilvenlig, har kontaktformularer, velfungerende CTA-knapper og en masse andre komponenter som standardudstyr.

Sådan er det bare desværre ikke hos de fleste udbydere.

Derfor er det vigtigt, at du som kunde ved lige præcis hvad, du skal spørge om, når du indhenter tilbud i forbindelse med at skulle have lavet et website – eller optimeret et eksisterende.

Har du mange ønsker og krav, bør du vælge en virksomhed, der har medarbejdere, som sidder med forskellige faglige hatte.

På den måde får du m.a.o. både en arkitekt, tømrer, murer, maler, elektriker mm. – og i bedste tilfælde sågar også en vicevært, der løbende vedligeholder din løsning og rådgiver, når du har brug for det.

Uanset om du skal have hele pakken, parcel- eller rækkehus, bør du stille krav til følgende:

5 krav, du bør stille til dit webbureau:   

  1. Gør det tydeligt, hvad dit ultimative mål med websitet er. Hvordan kan webbureauet imødekomme dit mål?
    – Det kan f.eks. være ”minimum 10 henvendelser per måned”, ”årlig online omsætning på 3 millioner” – eller måske blot at have et online visitkort og professionel virksomhedspræsentation.
  2. Få en skriftlig aftale på, hvad der er inkluderet i abonnementet.
    – F.eks. versionsopdatering af CMS, backup af indhold, support, løbende SEO, statusmøder, rapportering osv.
  3. Tag stilling til, hvor meget, du evt. selv vil stå for.
    – For nogle er det afgørende selv at redigere, mens andre virksomheder er glade for ikke at røre en finger.
  4. Forhør dig om, hvad priserne er på typiske udviklingsopgaver.
    – Er der tid og budget til, at dine ’hov-kan-jeg-ikke-lige’-idéer kan udføres løbende?
  5. Hvad er webbureauet specialiseret i?
    – Næsten uanset hvad du skal have lavet, er det klogt at forhøre dig om, hvad webbureauet er specialiseret i. Er de kodenørder, marketing-mestre eller kan de det hele?

Der er ingen dumme spørgsmål, når du har med nørder at gøre

Hvis du spørger til og gør krav på ovenstående, er du godt på vej til at finde den rette samarbejdspartner.

For hvis du ikke stiller de rette krav og er tydelig ift. dine mål og ønsker fra starten, ender du højst sandsynligt med at købe et håndværkertilbud, mens du betaler for en strandvejsvilla.