Lokal SEO: 5 faktorer, der spiller ind på din lokale synlighed
Lokal søgemaskineoptimering får større og større betydning i takt med, at vi bliver mere og mere mobile. Mange ting, der førhen foregik foran computeren, sker i dag på farten via en mobil enhed – og når vi søger efter noget, vil vi typisk have det her og nu. Det er lige netop her, lokal SEO kommer ind i billedet.

Hvad er lokal SEO?
Lokal søgemaskineoptimering er i dag en væsentlig del af enhver virksomhed med fysisk identitet, som ønsker langsigtet succes i søgemaskinerne. Helt overordnet er lokal SEO at sikre sig, at alle elementer på ens hjemmeside er optimeret og bliver præsenteret for en relevant mågruppe. Med lokal søgemaskineoptimering kan du altså sikre dig, at din virksomhed optræder i resultaterne på Google, når potentielle kunder i området søger på noget, din virksomhed kan imødekomme.
Lokal SEO i tal
I en undersøgelse foretaget af Fresh Egg i 2013 fremgår det, at 80% bruger deres smartphone til at søge lokale informationer. 66% tager direkte handling, mens 33% foretager onlinekøb direkte fra deres mobile enhed. Ligeledes har Google offentliggjort tal, som viser, at 1 ud af 3 af alle søgninger i USA i dag er ”lokale”.
Lokal SEO er altså en støt voksende størrelse, du bestemt ikke må undervurdere betydningen af, hvis du driver en virksomhed med en fysisk identitet. Tværtimod er det et utroligt stærkt værktøj for firmaer, som ønsker at styrke deres lokale markedsposition – og hvem vil ikke det?
3 typer lokale søgninger, du bør kende
Der findes grundlæggende tre forskellige slags lokale søgninger, du bør kende til.
Contextual:
Du sidder i København og søger på: ”Børnetøj i København”. Her kan Google helt problemfrit forstå, at det er en børnetøjsforretning beliggende i København, du søger.
Inferred:
Du sidder i København og søger på: ”Børnetøj i Roskilde”. Her skal Google udlede, at det er børnetøjsforretninger i Roskilde, du søger – selvom du på søgetidspunktet befinder dig i København.
Intent:
Du sidder i København og søger på: ”Børnetøj”, uden at angive nogen lokation. Selvom du ikke angiver nogen lokation, bliver Google bedre og bedre til at gennemskue intentionen bag søgningen i takt med, at søgeformen bliver mere populær.
På nuværende tidspunkt er det dog ikke altid de allermest spot-on søgeresultater, du får på intent-baserede søgninger. Resultaternes lokale relevans bliver dog bedre for hver dag, der går.
Relevante ranking-faktorer for lokal SEO
Der er rigtigt mange faktorer for succesfuld lokal SEO, som er helt i tråd med generel søgemaskineoptimering. Derfor vil jeg slå ned på fem faktorer, der er særligt vigtige i forhold til lige netop lokal søgemaskineoptimering.
Google My Business
Det absolut vigtigste skridt på vejen mod at få succes med lokal SEO er at oprette en Google My Business-profil. Ved at oprette en My Business-profil opnår du troværdighed og autoritet i den virksomhedskategori, du vælger. Det er meget vigtigt, at du vælger den rigtige kategori i forhold til din virksomhed som helhed og ikke på baggrund af udvalgte produkter, ydelser eller andet.
Det er lige så vel utroligt værdifuldt, at du tager dig god tid til at lave en fyldestgørende beskrivelse af din virksomhed med både tekst og billeder. Udfyld alle de punkter, du kan.
On-site SEO
Det er ud fra dit websites tekniske struktur, Google afgør din hjemmesides relevans og bestemmer, om dit website skal placeres i toppen af søgeresultaterne. Derfor bør du optimere dit websites metabeskrivelser, titler, overskrifter osv., så det flere steder fremgår, hvor din virksomhed geografisk er funderet. Desuden er det også formålstjenstligt at anvende søgevenlige URL’er.
Tænk på, at din on-site optimering både er at kommunikere til brugere og potentielle kunder, mens det ligeledes er at kommunikere til søgemaskinerne.
Hvis din virksomhed forhandler børnetøj i tre forskellige fysiske butikker på Sjælland, er det en rigtig god idé at lave en separat side til hver butik på dit website. Her kan du for hver butik lave specifikke beskrivelser, der indeholder nøgleord og bynavn på den by, butikken befinder sig i. Det er ligeledes frugtbart at lade bynavnet fremgå i URL’en på de forskellige butiksbeskrivelser. Således er der endnu større sandsynlighed for at opnå lokal synlighed.
Citationer
En tredje faktor, der har stor betydning for, om dit website får succes lokalt, er såkaldte citationer. Det vil sige, at dit website bliver nævnt og noteret på andre sites. Særligt er det godt at være noteret på autoritære websites som Krak, De Gule Sider, Yelp, Trustpilot osv. Dog er det er bestemt også vigtigt at være nævnt på lokale websites.
Citationer er yderst væsentlige for din synlighed. Derudover er citationer også med til at fortælle og bekræfte Google i, at du faktisk er den, du siger, du er.
Anmeldelser
Kvaliteten og antallet af anmeldelser af din virksomhed er også en tungtvejende faktor – både anmeldelser på din My Business-profil men også på lignende sider som Trustpilot og Yelp.
Også anmeldelser hierarkiseres. Skrevne anmeldelser med en informativ tekst er altid bedre end tal eller stjerner. Ligeledes er det anbefalet, at du tager tid til at svare på de anmeldelser, du får. Det er nemlig også bekræftende for din autoritet – og så kan potentielle kunder se, at du reagerer på anmeldelser og ønsker at give dine kunder en god oplevelse.
Indgående links
En sidste faktor er, at du skaber indgående links til dit website. Allerbedst er det, hvis nogle kvalitetssites (websites med høj autoritet) linker til dit website. På den måde kan Google se, at der rent faktisk er nogle, som er interesseret i din hjemmeside – og det giver dit website autoritet. Det er vigtigt med links af høj kvalitet til dit website, så du kan præstere bedre placeringer i lokale søgeresultater end dine konkurrenter.
Høj autoritet er lig med stor synlighed i søgeresultaterne – også lokalt.
Var det alt?
Nej, desværre.
Google ændrer nemlig konstant i de algoritmer, der rangerer websites. Derudover spiller dine konkurrenters arbejde naturligvis også ind. Derfor er det vigtigt, at du løbende tjekker dine organiske placeringer og trafikken til dit website – og reagerer på udsving.
Selvom der er mange faktorer i spil, der er svære at gennemskue og kontrollere, er du rigtigt godt på vej til at få succes med lokal søgemaskineoptimering, hvis du følger de fem faktorer, der er beskrevet i denne artikel.