Googles Algoritmer
En algoritme er i bund og grund en formel, der skal løse et problem. Når en algoritme nævnes i en online marketing kontekst, handler det om, at Google bliver endnu bedre til at sortere de gode hjemmesider fra de dårlige i søgeresultaterne. Læs her om de forskellige opdateringer af Googles algoritme.
Googles mission
Googles mission er at vise de bedst mulige hjemmesider for os – kun sådan kan de sikre, at vi ikke bruger deres konkurrenter som Bing eller Yahoo.
Hver gang Google opdaterer algoritmen, bliver arbejdet med SEO endnu mere komplekst.
Vi kan blandt andet mærke en algoritmeopdatering ved, at placeringer i søgeresultaterne svinger lidt mere, end de plejer.
Hvor tit opdateres Google Algoritme?
Google opdaterer hele tiden deres algoritme (500-600 gange årligt), og nogle gange kommer de med en officiel udmelding. Udmeldingerne sker som regel, når der er tale om de lidt større opdateringer.
Mange af os der arbejder med søgemaskineoptimering kender:
- Panda, 2011
- Penguin, 2012
- Hummingbird, 2013
- Pigeon, 2014
Vi vil forsøge kort at uddybe de forskellige algoritmer.
Googles Panda algoritme
Panda-algoritmen kom i spil i februar 2011. Panda-algoritmen skulle sikre, at Googles øverste søgeresultater udgjorde hjemmesider med indhold af høj kvalitet.
Hvad betyder det?
Godt indhold er unikt indhold, og der blev derfor slået hårdt ned på de hjemmesider, der havde kopieret indhold fra andre sites.
Godt indhold indebærer også, at brugerne får svar på lige præcis dét, de søger efter. Derfor slår algoritmen også ned på de sider, hvor der næsten ikke fremgår tekst – sider med tyndt indhold.
Google Penguin algoritme
Penguin-algoritmen kom ud i april 2012. Formålet var at sortere de websites fra, der havde forsøgt at manipulere med Google ved hjælp af unaturlige links.
Penguin betød, at os i SEO-branchen måtte ændre arbejdet med linkbuilding – der stadig den dag i dag, er en af de væsentlige parametre, hvis man ønsker en god placering i Googles søgeresultater.
Hummingbird
Hummingbird kom til i september 2013. Hummingbird handler om, at Google blev bedre til at læse websites, som var det et menneske.
Og hvordan så det?
For os SEO-folk betød Hummingbird, at vi skulle tænke mindre i søgeord – og mere i mening og synonymer.
Hummingbird var med andre ord Googles skridt mod en mere semantisk søgemaskine, hvor Googles søgeresultater matcher brugernes intention med søgningen – snarere end selve keywordet i søgningen.
Pigeon
Algoritmen udkom i juli 2014, og den handler om, at søgeresultaterne i højere grad skulle afspejle brugerens geografiske placering.
Det giver mening, da et søgeresultat, som indeholder gode websitets af virksomheder tæt på brugeren, ofte vil være mere relevant – end et website af en virksomhed, der ligger i den anden ende af landet.
Hvad skal vi gøre ved Googles algoritmeopdateringer?
Vi skal vide, at søgemaskineoptimering bliver mere og mere kompleks, og at placeringer i søgeresultaterne svinger mere end tidligere.
Se den store algoritme-tidslinje på Moz.com.
Vi fortæller gerne lidt mere om Googles algoritmer over en kop kaffe. Ring til os på telefon 36 38 02 00, og vi arrangerer et møde.