Få de rigtige resultater på Google – til SEO såvel som snageri
”Ca. 13.000.000 resultater”. Ringer der en klokke?
Nogenlunde sådan ser det ud, når du foretager en bred søgning på Google. Det er nok ikke mange sider ud af de mange millioner hits, du kan bruge til noget. Derfor får du her en guide med fokus på de operatorer og kommandoer, Google stiller til rådighed. Du kan i høj grad drage nytte af disse søgeværktøjer i arbejdet med linkbuilding og SEO generelt.
Lettere link prospecting
En væsentlig og ofte udfordrende del af linkbuilding hedder i fagsprog link prospecting. Link prospecting handler om at finde relevante steder på nettet, hvor du med fordel kan placere et link til dit website. Det kan være alt fra i kommentarfelter til artikler og blogs til gæsteblogindlæg, debatfora, linkkataloger osv.
Hvis du eksempelvis har skrevet et godt indlæg om apps til iPhone, som du gerne vil promovere, får du ikke de bedste resultater, hvis blot du søger på: ”apps til iPhone”. Her vil søgeresultaternes relevans for dig spænde vidt, og du vil bruge en masse spildtid. Derfor følger her en kort beskrivelse af nogle væsentlige operatorer og kommandoer til Google, der får dit linkbuilding-arbejde til at løbe langt lettere.
Operatorer: Tegn og symboler
Inden søgekommandoerne udfoldes og forklares, er det væsentligt at opridse den tegnsætning og de symboler, som Google anerkender og tolker i dag. Med den rette kombination af tegn og symboler kan du afgrænse og specificere din søgning således, at du næsten udelukkende får relevante resultater.
- [-] foran dit søgeord fortæller Google, at søgeordet skal udelades:
Eks.: ”Apps -android”. - [OR] mellem to søgeord fortæller Google, at det ene eller andet søgeord skal inkluderes.
Eks.: ”Apps iPhone OR iOS”. - [””] omkring dine søgeord fortæller Google, at ordene skal indgå i nøjagtig samme rækkefølge.
Eks.: ”Praktiske apps til iPhone” - [*] fortæller Google, at du mangler et ord i en frase. Google vil da forsøge at finde det rette ord til sammenhængen.
Eks.: ”Apps til android og *”. I en sådan søgning vil Google i bredt omfang gå ud fra, at * står i stedet for iPhone eller iOS. - [..] kan eksempelvis bruges til at finde varer inden for et vis prisinterval.
Eks.: ”apps $0..$10”. - [@ eller #] kan bruges til at finde sociale tags og hashtags.
Eks.: ”#guide apps”
Avancerede kommandoer
Udover ovenstående operatorer findes 12 relevante kommandoer, som du kan bruge til at optimere dit SEO-arbejde. Nedenfor gennemgår vi kommando for kommando. Slutteligt viser vi eksempler på søgekombinationer, du kan benytte i dit arbejde med linkbuilding.
- [site:] giver resultater fra et bestemt domæne eller gruppe af domæner.
Eks.: ”site:siteworks.dk”
Eks.: ”site:.tips” - [related:] viser resultater, der relaterer sig til det domæne, du indtaster efter kolonnet.
Eks.: ”related:information.dk”
Her vil Google finde andre lignende medier som politiken.dk, dr.dk, weekendavisen.dk osv. - [allinanchor:] returnerer søgeresultater med sider, der linkes til fra eksterne sider, hvor dine søgeord indgår i.
Eks.: ”allinanchor:avanceret søgning google” - [allintext:] giver sider, hvor samtlige af dine søgeord indgår som tekst på siden.
Eks.: allintext:praktiske apps iPhone. - [allintitle:] viser sider, hvor alle dine søgeord indgår i siden title-tag.
Eks.: ”allintitle:apps iphone tips” - [allinurl:] returnerer sider, hvor samtlige søgeord indgår i sidens URL.
Eks.: ”allinurl:apps iPhone 2015” - [cache:] viser den cachede version af en side, som Google har indekseret for øjeblikket.
Eks.: ”cache:https://www.siteworks.dk/blog linkbuilding” - [filetype:] lister resultater af bestemte filtyper.
Eks.: ”filetype:pdf apps popular” - [group:] giver resultater fra Google Groups.
Bemærk: Denne funktion har meget lille relevans for arbejde med SEO. - [info:] viser informationer omkring den side, du indtaster.
Eks.: ”info:siteworks.dk” - [intext:] returnerer sider, hvor dit søgeord optræder i brødteksten.
Eks.: ”intext:forbrugerapp” - [intitle:] viser sider, hvor dit søgeord indgår i sidens title-tag.
Bemærk: [intitle:] fungerer på samme måde som [allintitle:]. [intitle:] inkluderer bare kun ét søgeord. Dog kan du kombinere flere.
Eks.: ”intitle:app intitle:iphone intitle:2015” - [inurl:] returnerer sider, hvor dit søgeord indgår i sidens URL.
Eks.: ”inurl:outlook inurl:app”
Brug operatorer og kommandoer i praksis
Så langt, så godt. Med ovenstående operatorer og kommandoer kan du nu segmentere dine søgninger så specifikke, at du med korrekt brug altid vil kunne finde lige præcis det, du er ude efter.
I arbejdet med linkbuiling og SEO generelt er visse søgekombinationer utroligt oplagte og ikke mindst tidsbesparende. Nedenfor giver vi et par eksempler på kommandoer, der giver de rette resultater alt efter, om du eksempelvis søger debatfora, gæsteindlæg, linkkataloger, eller steder at tilføje kommentarer.
Debatfora
[søgeord] intext:debat OR intext:forum[søgeord] intitle:forum OR inurl:debat
Gæsteindlæg
[søgeord] ”tilføj indlæg” OR ”bliv skribent”[søgeord] intext:gæsteindlæg OR intext:gæsteblog
[søgeord] ”tilføj * indlæg” OR ”skriv * for os”
Linkkatalog
[søgeord] intext:linkkatalog[søgeord] intext:”opret virksomhedsprofil”
Sted at tilføje kommentar
[søgeord] intext:”tilføj kommentar” OR intext:kommenter[søgeord] inurl:blog intext:”tilføj kommentar”
Klar til brug?
Med ovenstående operatorer og kommandoer er du klædt på til at foretage specifikke søgninger, der giver helt præcise søgeresultater. På den måde bliver dit link prospecting-arbejde lettet betydeligt, og du kan i højere grad bruge energien på decideret linkbuilding.
Fortvivl ikke, hvis du synes, det er en stor mundfuld at indøve diverse operatorer og kommandoer – du kan altid benytte Google Avanceret Søgning. Uanset håber vi, at du er blevet klogere på, hvordan du præciserer dine søgninger, og hvordan du kan bruge værktøjerne i forbindelse med linkbuilding.