Content marketing: Besvar de spørgsmål, brugerne søger svar på – og få en masse relevant trafik
Hvis du jævnligt blogger, eller på anden måde har med content marketing (indholdsmarkedsføring) at gøre, har du garanteret bemærket, at visse af dine posts trækker betydeligt flere klik end andre.
Naturligvis… Eller hvad?
I denne guide får du et stærkt gratisredskab og et par fifs, der kan øge sandsynligheden for, at flere af dine indlæg eller landesider bliver fundet på Google – og ikke mindst klikket på.
Brugerne vil have svar – kan du hjælpe? Så lad Google vide det!
Næsten uanset hvilket emne, du skriver om, kan du være sikker på, at der er nogle gængse spørgsmål, som brugerne søger svar på.
EKSEMPEL: For snart et år siden skrev jeg dette indlæg. Blogindlægget omhandler, hvornår og hvor ofte du bør poste indhold på Facebook. Det er tilsyneladende to spørgsmål, mange søger svar på. For her knap et år efter trækker indlægget ca. 500 klik hver eneste måned.
Én ting er at ligge inde med ekspertisen, sværere kan det være at gøre denne synlig og tilgængelig for brugerne. Dertil kan det være meget svært at gisne om, hvad brugerne søger svar på.
Det er der heldigvis råd for.
Hvad optager brugerne inden for et givent emne?
Med gratisværktøjet http://rebutter.me har du mulighed for at opnå indsigt i, hvad brugere ’spørger Google om’ inden for et givent emne.
Rebutter.me er en “Online Question Generator”, der viser, hvilke svar brugere søger efter inden for et givent emne/søgeord.
Tjenesten er super intuitiv og fungerer så simpelt ved, at du blot angiver dit (søge)ord i søgefeltet, hvorefter Rebutter.me finder alle de relaterede spørgsmål, som brugerne søger svar på på Google.
Adressér de mest gængse spørgsmål i blogindlæg eller på dedikerede landesider
Når Rebutter.me har genereret en liste med spørgsmål, der relaterer sig til dit emne eller søgeord, består kunsten i at adressere disse spørgsmål i dine webtekster – hvis du altså kan svare på disse.
TIP: Smid de spørgsmål, du vil besvare i din tekst, i overskrifter, der naturligvis forsynes med heading-tags, så synligheden øges.
Desuden henter smørmaskinen statistik fra Google Trends. Statistikken herfra siger noget om, hvor stor interessen for dit emne/søgeord er og har været over tid.
Hvis du giver brugerne svarene, vil Google favorisere dig
Når du har udvalgt de spørgsmål, du både vil og kan svare på, kan du dedikere et blogindlæg til at besvare disse. Det kan lige så vel være en konverteringsoptimeret landeside, du sender brugerne til.
Hvis du giver brugerne det, de vil have, er der stor sandsynlighed for, at de kommer igen. Og hvem ved? Måske du ender med at konvertere en enkelt eller to, som landesiden eller indlægget stiger i resultatlisten på Google.
Mod på mere?
Hvis du skal prøve kræfter med ovenstående, er du sikkert allerede godt på vej til at mestre content marketing.
Og hvis blogging og content marketing generelt er nyt for dig, kan et væsentligt skridt på vejen være at vænne dig til at tænke i overskrifter, der trækker trafik.
God fornøjelse!