Guide: Hvordan virker Facebook retargeting?
Du har garanteret bemærket, at når du tidsfordriver på Facebook, bliver du mødt af en masse ’sponsorerede’ annoncer, der oftest har stor relevans for dig.
Hvor kommer de fra?
De udspringer af dét, Facebook kalder ’retargeting’. I AdWords-terminologi hedder det ’remarketing’. Konceptet er det samme. Jeg holder mig til ’retargeting’-begrebet i dette indlæg, hvor jeg forklarer, hvordan retargeting virker – og hvorfor du skal med på vognen.
Har du også skæve tænder?
For nogle år tilbage sagde én af mine venner til mig, at han syntes, det var helt vildt, så meget Facebook kendte til hans skæve fortænder. Nok var de da ret tydelige på hans profilbillede, men alligevel.
Min ven, Mark, havde googlet ”skæve tænder” og besøgt et par websites via Google. I tiden efter blev han mødt med en masse annoncer der fra annoncører, der kunne hjælpe ham med at rette gebisset.
I dag har Mark et Colgate-smil.
Han blev retargeted – og det virkede!
Facebook retargeting kort fortalt
Retargeting svarer til at kunne huske alle kunder, der kommer ind i din fysiske butik, og hvad de kiggede på, samt at kunne tilbyde dem samme produkt eller ydelse, mens de sidder på deres computer, tablet eller telefon på et andet tidspunkt.
Det kræver selvsagt en utrolig opmærksom sælger, der kan være mange steder samtidigt. Eller hvad?
Mange glemmer LinkedIn, når det kommer til markedsføring på sociale medier. Det gør vi ikke. Læs, hvordan du bedst markedsfører din virksomhed på LinkedIn i dette blogindlæg.
Hvordan kommer du i gang med Facebook retageting?
Facebook retargeting er en yderst effektiv måde at præsentere produkter eller ydelser for potentielle kunder, der allerede har vist interesse for noget, du kan tilbyde via din hjemmeside.
Det forudsætter for det første, at du indsætter et såkaldt pixel på samtlige sider på dit website. Dette pixel indsamler oplysninger om samtlige besøgende på dit website. Dernæst kan du via Facebook rette dine annoncer mod potentielle kunder, der som sagt allerede har vist interesse for noget, du kan tilbyde via din hjemmeside.
For kun halvandet år siden var det et must, at tredjeparter håndterede disse dynamiske annoncer. Sådan er det ikke længere – og det er en god ting for dig!
Tredjeparterne tager typisk en relativ stor bid af den profit, annoncerne genererer, hvorfor det er naturligvis kun er godt for annoncøren, at annoncerne i dag kan laves direkte fra Facebooks annoncemodul.
Vidste du, at der er stor forskel på effektiviteten af statusopdateringer alt efter, hvornår du publicerer dem? Læs mere her.
Skal du gøre det selv eller søge for professionel hjælp?
I princippet kan de fleste med lidt teknisk snilde selv indsætte Facebook-pixlen på samtlige sider af websitet, lave et XML-feed, oprette en kampagnestruktur samt beherske Facebooks annoncemodul, Facebook Business Manager.
I Business Manager har annoncører mulighed for at målrette annoncer efter en lang række parametre, såsom alder, køn, geografisk placering, stilling m.v. samt selvfølgelig efter brugere, der har besøgt én eller flere specifikke sider på dit website.
Med Facebook retargeting kan du med andre ord få krogen i kunderne, der besøger bestemte sider på dit website, og tilbyde dem det, de har kigget på, mens de på et andet tidspunkt fordriver tiden på Facebook.
Lad Siteworks lave retargeting-annoncer, der virker!
Hos Siteworks har vi lang erfaring med brugerdefinerede målgrupper og remarketing generelt, hvorfor vi har gode forudsætninger for at lave retargeting-kampagner, der konverterer.
Du betaler kun for den tid, vi bruger på at oprette pixel og feed samt opsætte kampagner og definere målgruppe.
Kontakt os her – så udformer vi et konkret tilbud med udgangspunkt i dine mål og ønsker.